Page 16 - Thesis_Lavrys
P. 16

16



                                                            ВСТУП


                         Актуальність теми. Двофазні титанові сплави завдяки притаманному

                  їм     комплексу       фізико-механічних          і    корозійних       властивостей        є

                  широковживаними  матеріалами  для  вітчизняного  авіабудування.  Обсяг  їх

                  застосування в деталях агрегатів повітряних суден транспортної категорії, де

                  економія розмірів і маси є однією із основних вимог під час конструювання,

                  постійно  зростає.  Для  прикладу,  заміна  стальних  конструкцій  шасі  літака

                  марки  Ан-124  на  конструкції  з  титанового  сплаву  ВТ22  дозволило

                  забезпечити  вищий  ресурс  стійок  шасі  та  збільшити  вагову  ефективність

                  застосування на 10…15%.

                         Проте  низькі  триботехнічні  характеристики  титанових  сплавів

                  унеможливлюють  їх  використання  у  трибоспряженнях  без  додаткового

                  поверхневого оброблення, а, відтак, обумовлюють необхідність розроблення

                  ефективних методів поверхневого  зміцнення. Перспективним, ефективним і

                  економічно         виправданим          методом        підвищення          триботехнічних

                  характеристик є газове азотування. Значний вклад у розвиток цього методу

                  поверхневого  зміцнення  внесли  як  вітчизняні,  так  і  зарубіжні  вченні:


                  В. Г. Каплун,          С. С. Кипарисов,           М. В. Кіндрачук,           Ю. М. Лахтін,
                  П. В. Назаренко, І. М. Пастух, І. М. Погрелюк, Г. В. Самсонов, В. М. Федірко,


                  T. Bell, S. Malinov, E. Rolinski, A. A. Zhecheva та інші.
                         У  роботах  В. М. Федірка,  І. М. Погрелюк  та  Т. М. Кравчишина


                  реалізовано ідею сумістити в одному технологічному циклі газове азотування

                  і  зміцнювальне  термічне  оброблення  (ЗТО)  з  метою  підвищення

                  зносостійкості поверхневого шару за збереження рівня об’ємного зміцнення

                  двофазного титанового сплаву ВТ22. Однак параметри ЗТО, які відповідають

                  за  структурно-фазові  перетворення  в  сплаві,  що  забезпечує  рівень  його

                  механічних  характеристик,  обмежують  температурно-часові  параметри

                  газового  азотування.  Для  отримання  регламентованих  як  об’ємних,  так  і

                  поверхневих  характеристик  сплаву  необхідно  інтенсифікувати  азотування,
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21