Page 16 - Thesis_Lavrys
P. 16
16
ВСТУП
Актуальність теми. Двофазні титанові сплави завдяки притаманному
їм комплексу фізико-механічних і корозійних властивостей є
широковживаними матеріалами для вітчизняного авіабудування. Обсяг їх
застосування в деталях агрегатів повітряних суден транспортної категорії, де
економія розмірів і маси є однією із основних вимог під час конструювання,
постійно зростає. Для прикладу, заміна стальних конструкцій шасі літака
марки Ан-124 на конструкції з титанового сплаву ВТ22 дозволило
забезпечити вищий ресурс стійок шасі та збільшити вагову ефективність
застосування на 10…15%.
Проте низькі триботехнічні характеристики титанових сплавів
унеможливлюють їх використання у трибоспряженнях без додаткового
поверхневого оброблення, а, відтак, обумовлюють необхідність розроблення
ефективних методів поверхневого зміцнення. Перспективним, ефективним і
економічно виправданим методом підвищення триботехнічних
характеристик є газове азотування. Значний вклад у розвиток цього методу
поверхневого зміцнення внесли як вітчизняні, так і зарубіжні вченні:
В. Г. Каплун, С. С. Кипарисов, М. В. Кіндрачук, Ю. М. Лахтін,
П. В. Назаренко, І. М. Пастух, І. М. Погрелюк, Г. В. Самсонов, В. М. Федірко,
T. Bell, S. Malinov, E. Rolinski, A. A. Zhecheva та інші.
У роботах В. М. Федірка, І. М. Погрелюк та Т. М. Кравчишина
реалізовано ідею сумістити в одному технологічному циклі газове азотування
і зміцнювальне термічне оброблення (ЗТО) з метою підвищення
зносостійкості поверхневого шару за збереження рівня об’ємного зміцнення
двофазного титанового сплаву ВТ22. Однак параметри ЗТО, які відповідають
за структурно-фазові перетворення в сплаві, що забезпечує рівень його
механічних характеристик, обмежують температурно-часові параметри
газового азотування. Для отримання регламентованих як об’ємних, так і
поверхневих характеристик сплаву необхідно інтенсифікувати азотування,