Page 17 - dysertaciyahembara
P. 17
ВСТУП
Актуальність теми. Інженерна практика постійно стикається з
проблемами водневої деградації та руйнування. Зумовлено це тим, що водень
міститься практично усюди. Актуальною ця проблема є для нафтогазової
промисловості, та водневої енергетики загалом. Транспортування суміші
природного газу з воднем призводить до зниження пластичності, ударної
в'язкості та тріщиностійкості сталевих стінок газопроводів. Ці процеси
значно посилюються та прискорюються при транспортуванні чистого водню.
Сучасний підхід у вивченні впливу водню на механічні властивості сталей
в різних масштабах базується на реалізації різноманітних
багатомасштабних (макро-, мікро-, мезо- та наноатомних) підходів до
моделювання та застосування передових експериментальних методів.
Не дивлячись на те, що в світовій та вітчизняній літературі проблемі
впливу водню на механічні властивості та опірність руйнуванню
конструкційних сталей і сплавів присвячено великий об’єм інформації, це
питання і надалі залишається не до кінця вивченим. Пов’язано це з тим, що
вплив водню на механічну поведінку конструкційних матеріалів є
багатогранним, і можуть реалізуватись декілька механізмів одночасно, або
незалежно. Так, наприклад, дослідження за останні 20 років показали, що для
сталей залежно від концентрації водню в металі можуть одночасно діяти два
механізми впливу водню, а саме: спричинена воднем підвищена декогезія
(HEDE – hydrogen-enhanced decohesion) та спричинена воднем підвищена
локальна пластичність (HELP – hydrogen enhanced localized plasticity).
Перехід між механізмами водневої деградації залежить від граничних умов:
концентрації водню та умов прикладеного навантаження. Співіснування
різних механізмів водневої деградації та їх одночасна дія в сталях все ще
17