Page 39 - DISS_NYRKOVA
P. 39
39
ВСТУП
Актуальність теми. Газотранспортна система (ГТС) України
включає мережу магістральних газопроводів та газопроводів-відгалужень,
які створюють єдиний технологічний комплекс. Він працює в
безперервному режимі завдяки конструктивним особливостям і забезпечує
транспорт газу в різних напрямках. Підвищення надійності експлуатації
ГТС є найважливішою задачею з огляду на великі протяжності
газопроводів, високий тиску газу, тривалі терміни експлуатації та складні
природно-кліматичні умови 1. Система магістральних нафто- і
газопроводів (МН, МГ) істотно впливає на стан довкілля, що особливо
проявляється при аваріях. Найнебезпечнішим явищем, яке важко
прогнозувати та попереджати, є корозійне розтріскування (КР).
Виникнення та розвиток цього виду руйнування знижує стабільну роботу
ГТС.
Перше корозійне руйнування, що супроводжувалось аварією
магістрального газопроводу діаметром 610 мм, відбулося 50 років тому в
Сполучених Штатах Америки [2]. Пізніше дослідниками різних країн світу
(Аргентина, Австралія, Канада, Іран, Ірак, Італія, Нідерланди, Пакистан,
Саудівська Аравія, країни СНД) описано багато подібних руйнувань
магістральних трубопроводів [2-7]. До корозійного розтріскування
переважно схильні магістральні газопроводи, але в останні роки випадки
таких руйнувань неодноразово зафіксовані й на магістральних
нафтопроводах (наприклад, руйнування нафтопроводу після 20 років
експлуатації в республіці Комі, Росія, 1994 р.).
Географія розповсюдження корозійного розтріскування на початку
1990-х років на території колишнього СРСР обмежувалася північними
областями, пізніше відмови спричинені корозійним розтріскуванням,
зафіксовані на ділянках ГТС в центральних регіонах Росії, на початку