Page 317 - Dys
P. 317

317

Міжремонтний період резервуару, в якому зберігається нафта, що містить
сірководень, складає 2–5 років, без сірководню – 9–15 років. Фактична
довговічність нафтового обладнання значно нижча, ніж встановлені
амортизаційні терміни [318, 319]. Відомі випадки, коли після чотирьох років
експлуатації вийшли з ладу покрівлі низки нафтових резервуарів [318].

       Більшість резервуарів виготовлені з вуглецевих сталей та володіють
недостатньою корозійною тривкістю, тому основною причиною погіршення
їх експлуатаційних характеристик є корозія, яка спричиняється як
зовнішніми (атмосферна корозія), так і внутрішніми (агресивний вплив
експлуатаційного середовища) чинниками [319, 320, 321]. Аналіз
статистичних даних за тридцятирічну експлуатацію резервуарів показав
[322], що найпоширеніші аварії зумовлені крихким руйнуванням (63,1%),
потім – вибухами та пожежами (12,4%).

       Однією з основних причин виходу з ладу нафтосховищ є корозія
металу, при цьому найінтенсивніше кородує внутрішня поверхня резервуару.
Згідно даних [323] 36…40% всіх випадків корозійних відмов вертикальних
стальних резервуарів стосуються даху, інші відмови припадають в основному
на нижні пояси та дно, які контактують з підтоварною водою. Тріщини, як
правило, виникають на дні або уторному шві резервуару. Руйнування
резервуарів відбувається, зазвичай, внаслідок розвитку локальних корозійних
процесів, а не в результаті розвитку загальної, тобто рівномірної корозії. У
більшості випадків це проявляється у вигляді виразкової корозії [320], що
призводить до виникнення раптових аварійних ситуацій. Незважаючи на те,
що виразкова корозія супроводжується порівняно невеликою втратою ваги
металу, вона є одним з найбільш небезпечних видів руйнування. Її складно
виявити через невеликі розміри виразок та заповнення останніх продуктами
корозії. Практично виявлення виразкової корозії спостерігається тільки в
момент настання аварійної ситуації.

       Зношення експлуатованих вертикальних стальних резервуарів в Росії
складає 60–80% [322], унаслідок чого аварії на нафтових резервуарах
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322